Winter van de koffie …zonder appelflap

kioskDit is de winter van de koffie, voor treinreizigers tenminste. Al langer biedt de NS bij vertragingen en uitval van treinen gratis koffie aan bij de Kiosk, maar in december kreeg ik zowaar een bon voor een gratis koffie én een appelflap! Dat vond ik zo leuk dat ik er een tweet over plaatste, iets waar ze bij zo’n actie misschien ook op hopen.



Toen ik ergens in januari op de Fyra wachtte, leek het mij een mooi moment om te profiteren van mijn gratis koffie en appelflap, smullen! De appelflap had ik al gepakt, ik bestelde er een koffie bij en ik toonde mijn mooie bon. “Die bon kunt u vandaag niet gebruiken meneer, want de koffie is vandaag al gratis”, sprak de dame achter de kassa. Meestal heb ik snel mijn woordje klaar, maar nu trok ik eerst een wat moeilijk gezicht en moet ik iets van …’huh’ gezegd hebben.

Weet nu dat ik eigenlijk helemaal niet van bonnen hou en dat ik mij daarmee altijd een beetje goedkoop voel. Daarnaast stond er een flinke rij achter mij. “Mevrouw, ik begrijp het niet. Ik heb hier een bon voor een gratis koffie met appelflap, die geldig is bij alle Kiosken op het station tot en met 30 april 2013”, zei ik. “Ja, maar de koffie is vandaag al gratis en dat kan ik niet aanslaan, dan krijg ik kassaverschil”, zei de dame. Ik werd er niet populairder op bij de mensen achter mij, maar dit soort zaken kan ik niet los laten. Naast de dame stond een collega van haar croissants af te bakken en hij bemoeide zich er maar niet mee, maar ik weet zeker dat hij de situatie ook wat vreemd vond. Andere tactiek dacht ik. “Als ik u was, dan zou ik die appelflap gewoon geven.” Zo ging het nog even heen en weer en toen gooide haar collega mij een appelflap toe, hij was er klaar mee.


koffiebon

Dit voorval maakt natuurlijk nog niet de winter van de koffie. De Fyra is de laatste tijd niet zo positief in het nieuws en NS Hispeed wilde graag iets aardigs doen voor haar abonnementhouders. Elke abonnementhouder kon een bonnenboekje aanvragen voor 30 maal gratis koffie (ja dertig!), in te leveren bij de Kiosken van 14 januari tot en met 15 februari 2013. Zo ontving ook ik dertig bonnetjes voor gratis koffie. Dat ik er nog een aantal over heb, zoals die hieronder, is logisch. De koffie was de afgelopen maand immers vaak sowieso al gratis!

De winter van de gratis koffie werd in veel verschillende vormen besproken en gaf mij, op het appelflapincident na, vaak een lach op mijn gezicht. Hieronder een impressie:




Voor de duidelijkheid, ik doe alles met het openbaar vervoer en reis vrijwel elke dag met de trein. Op de problemen in de winter na, ben ik zeer tevreden over de NS en NS Hispeed.

Bedankt voor de koffie!

Share

Tags: , , , , , , ,

  1. Martijn’s avatar

    Dat wat de dame zei over kasverschil is onzin, het systeem is daar nog net slim genoeg voor. De appelflap zomaar geven zonder die bon had ze dan wel weer problemen mee kunnen krijgen.

  2. Sander Nube’s avatar

    Dank voor je reactie Martijn! Ik had gehoopt dat ze beschikbare mogelijkheden had gebruikt :-) . Maar waar het mij vooral om gaat is dat de bon geldig was en dat het een klant dan niks interesseert hoe het administratief verwerkt wordt. Schrijf het van mijn part op een briefje!! Klantgericht handelen is anders dan praten over kasverschil….

Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>